Forum Psychologia Internetu Strona Główna Psychologia Internetu
Artykuły, informacje, poważne dyskusje i luźne rozmowy na temat psychologicznej strony Internetu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

MUDy, jako środowisko życia...MUD'ersów

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Psychologia Internetu Strona Główna -> ŚWIAT GIER KOMPUTEROWYCH
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
NightRainbow
**Mistrz Konwersacji**
**Mistrz Konwersacji**



Dołączył: 21 Sty 2006
Posty: 1173
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: U.K.

PostWysłany: Nie 4:53, 22 Sty 2006    Temat postu: MUDy, jako środowisko życia...MUD'ersów

Osoby związne z subkulturą MUD'ów (Multi-User Dungeon, Multi-User Domain) są jedną z lepiej zbadanych internetowych subkultur. Pojęcie MUD nieodłącznie związane jest jednak z pojęciem gry fabularnej. Największym atutem gier fabularnych w stosunku do gier tradycyjnych, jest ogromna elastyczność zachowań - reguły opisują tylko zasadnicze prawa rządzące światem w którym toczy się akcja. Gra toczy się pomiędzy ludźmi, zaś dla ułatwienia komunikacji wykorzystywane jest odpowiednie programowanie. Cała akcja włącznie z narracją przedstawiana jest w formie tekstowego opisu wyświetlanego na ekranie monitora, gracze zaś na podstawie otrzymywanych informacji podejmują decyzje co do dalszych swych poczynań i komunikują je innym biorącym udział w grze za pomocą klawiatury.
Szybko okazało się, że MUD'y przyciągają osoby dla których większą atrakcją jest interakcja z innym ludźmi, niż angażowanie się w fabularne rozgrywki, zostały więc rozbudowane o możliwość "zamieszkania" w nim. Osoby permanentnie obecne w takiej grze mogły zbudować sobie wirtualne domy (często świadczące usługi dla innych graczy) i szybko stać się osobami publicznymi. Mimo że pierwotnie MUD'y związnane były (na skutek doświadczeń historycznych) ze środowiskiem fantasy, szybko wyewoluowały i obecnie adresowane są do bardzo różnych grup zainteresowań (np. średniowieczne, starożytne, futurystyczne, korporacyjne etc.). Powstało także wiele MUD'ów społecznych (social MUDs), oferujących świat zbliżony do rzeczywistego, nastawionych raczej na interakcje społeczne użytkowników niż prowadzenie przez nich klasycznej gry.
Wyraźne różnice w proporcjach uczestników występują jednak w ramach poszczególnych grup serwisów internetowych. W przypadku MUD'ów i wirtualnych wspólnot, zdecydowanie przeważają mężczyźni, co powoduje że pojawiające się tam kobiety traktowane są szczególnie (z nielicznymi jednakże wyjątkami). Eksperymenty potwierdziły też tezę, że pojawienie się użytkownika podającego się za kobietę powoduje wśród uczestników zdecydowanie większe zainteresowanie, niż w przypadku pojawienia się mężczyzny oraz wyzwala odruchy "pomocowe". Ponieważ jest to fakt uczestnikom MUD'ów powszechnie znany, często aby zdobyć jakieś informacje, pojawiają się oni pod postaciami kobiet. Szacuje się, że ponad 50% awatarów kobiecych to podszywający się pod nie mężczyźni. Kobiety rzadziej korzystają z wirtualnych światów, ponieważ często traktowane są tam jedynie jako obiekty wirtualnego pożądania i molestowane seksualnie. Podobnie jak w świecie rzeczywistym, agresywne działania o charakterze seksualnym mogą przybrać postać gwałtu.

(Na podst. ->cybersquatter - cyberkultura.pl)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Psychologia Internetu Strona Główna -> ŚWIAT GIER KOMPUTEROWYCH Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin